Salam Sejahtera ke Atas mu..

Friday, February 17, 2012

ustaz,saya cintakan dia!!















"salam ustaz,sy ade soalan untk ustaz,bagaimana kita harus lakukan seandainya kita mencintai seseorng ustaz??kita teramat mencintai die,dan tidak sngup nak tinggalkan dia,memg dah tahap sayang gile dah.apa kita harus lakukan??"


kedengaran suara seorang mahasiswa Uitm bertanyakan soalan terhadap panel jemputan,,sempena forum yang dianjurkan oleh pihak Uitm yng bertajuk "Hari Kekasih".
Dalam hati aq terkesima dengan soalan yg diberikan,kerana bagi aq,ia amat menarik untk dikupas.
Yela,memandangkan zaman sekarang gejala couple memg sukar nak dibendung.Semakin ramai remaja2 "Islam" terjebak dalam budaya barat ini.

Dan jawapan yang diberikan sunguh menarik.Ini antara point2 yang diutarakan oleh panel jemputan tersebut:
1.andai benar kiat memg dah jatuh cinta dan ade niat nak memperisterikan si dia,maka kita boleh berkenalan dengan dia.ketahui latar belakangnya,pendidikanya dan yang berkait dengan diri si dia.bawak jumpa family,disini kita dpat menilai sejauh mana benar hasrat dia nak mengawini kita,andai si dia setuju,memg benar,namun jika sebaliknya,lebih baik batalkan aje.

2.jika kita jatuh cinta,xde masalah,sbb itu memg lumrah manusia untk mencintai dan saling dicintai,dan islam tidak melarang perkara baik tersebut.namun harus dilakukan dengan cara yang betol.andai benar sudah jatuh cinta,maka kawin la.hee

3.persiapkan diri sndiri dengan ilmu2 agama,agar masjid yang dibina akan terus kukuh,kerana kita berkahwin kerana Allah S.W.T.Perkahwinan bukan satu bebanan,malah ia merupakan sunnah.jika ia dilakukan dngan baik,maka kenikmatan dan kebahagian yang bakal menanti kita,insyAllah.

4.untuk cari pasangan yang baik,atau pun soleh mahu pun solehah,maka ianya bermula dengan diri sendiri dahulu,sbb keperibadian dan keimanan seseorang mencerminkan keperibadian dan keimanan pasangannya.Dalam Al-Quran sudah jelas menyatakannya dalma surah ke 24,surah An-Nur,ayat ke 26.

menarikkan??anda pula bagaimana??andai sudah jatuh cinta,lakukan dengan cara yang betul.

"perkahwinan yang berlandaskan nafsu dan keseronokan hanya membawa kepada kepedihan dan kesengsaraan,namun perkahwinan yang berlandaskan iman dan takwa,maka kebahagiaan dan kenikmatan menanti dengan penuh keterbukaan"

wallahualam.

No comments:

Post a Comment

Ayuh kite perbaiki!

Anda Tak tahu solat?
Jangan malu Sila klik pada Gambar untuk melihat animasi solat yang ringkas beserta audio bacaan yang mudah difahami!